Умивайтеся уранці і увечері, використовуйте засоби особистої гігієни.

• Чистите зуби не менше 3 хвилин. Ваша зубна щітка не має бути занадто м’якою.

• Завжди мийте руки перед їжею, після прогулянки і туалету.

 

• Майте завжди чисту носову хустку або одноразові серветки.

• Для їжі користуйтеся тільки своїм посудом, не беріть брудних тарілок, ложок, чашок.

• Для питної води використовуйте одноразовий посуд. Не залишайте використаний одноразовий посуд, викидайте його у відро для сміття.

• Стежте за чистотою свого одягу, взуття.

• Не ходите в одному і тому ж взутті на вулиці, в школі і удома. Удома носите м’яке домашнє взуття, для спортивних занять використовуйте спортивне взуття.

• Допомагайте учителеві і черговим в підтримці порядку в класі, допомагайте рідним в домашньому прибиранні.

• Дотримуйтеся режиму дня!

• Не економ час за рахунок сну.

• Прокинувшись, відкрий фрамугу чи кватирку і провітри кімнату.

• Щоранку за будь-якої погоди роби зарядку.

• Почисти зуби, вмий з милом обличчя, ноги, руки, шию, під пахвами, якщо є можливість — роби холодні обтирання.

• Влітку ходи босоніж. Поступово привчай себе виходити на холод навіть взимку на декілька хвилин.

• Поснідай і лише після цього йди до школи.

• У школі перед уроками провітрюй класну кімнату.

• Читаючи і пишучи — сиди правильно, тримай голову на відстані 35 см від книги чи зошита. Для цього використовуй підставку.

• Дбай про чистоту голови, вух, ніг та рук.

• Періодично мийся в лазні чи вдома. Обов’язково коротко стрижи нігті.

• Мий руки після вбиральні та перед вживанням їжі.

• У класній кімнаті та вдома знімай верхній одяг та взуття.

• Готуй уроки після провітрювання кімнати або при відкритій кватирці.

• Не читай у ліжку. Кожні 35 хвилин роби перерву.

• Щодня проходь не менше 3 км. Бажано робити прогулянки серед природи (в лісі, саду, на квітучих луках чи в полі).

• Ходіння, біг, стрибання із скакалкою, рухливі ігри, катання на велосипеді, ковзанах, лижах і взагалі активний відпочинок − наснажують здоров’ям.

• Жодного дня без фізичної праці. В праці − довголіття людини.

• Перед сном почисти одяг та взуття, приготуй зошити і книги, зроби прогулянку на свіжому повітрі, почисти зуби та помий ноги, провітри кімнату; а якщо можеш − спи з відкритою кватиркою, а влітку − на подвір’ї, саду чи на балконі.

У віці 7 років дитина вже має певні гігієнічні навички. Треба тільки стежити, щоб вона не лінувалася їх дотримуватися.

Важливо навчити дитину правильно розподіляти час для виконання уроків, змінювати види занять з різних предметів, робити перерви між ними по 10 -15 хвилин, під час яких знімається напруга, відпочивають очі. Бажано влаштувати дитині зручний шкільний куточок. Стіл для занять ставлять так, щоб світло падало ліворуч. Світло від настільної лампи (60 Вт) не повинне бити в очі і засліплювати дитину. Неправильне освітлення і неправильна висота столу і стільця можуть привести до порушення зору і осанки. Щоб при письмі зменшувалося навантаження на хребет, сидіти потрібно прямо, спираючись на спинку стільця, не навалюватися грудьми на стіл; ноги в гомілковостопному, колінному і тазостегновому суглобах зігнуті під прямим кутом; потрібне рівномірне навантаження на обидві половини тазу; голову слід тримати вперед, відстань від очей до столу − 25 см.

Ранок дитини повинен розпочинатися з гігієнічної гімнастики, комплекс вправ слід підібрати з урахуванням його здоров’я і функціональних особливостей. До занять в школі проводиться ввідна гімнастика, мета якої − підготувати організм до усидливості, підвищити рівень функціонування усіх систем, скоротити період входження в ритм занять в школі. Її тривалість 7 −10 мін, включає вона 5 − 7 вправ (ходьба, стрибки, нахили, повороти і завершальні рухи на увагу, які виконуються не по показу, а по розповіді). Таку гімнастику доцільно проводити і перед виконанням домашніх завдань. Під час навчальних занять передбачаються короткі перерви для фізкультхвилинок, гімнастики для очей (щоб змінити позу, поглибити дихання, поліпшити кровообіг голови дати відпочинок очам). Для молодших школярів корисні рухливі ігри, естафети.

До названих рухових моментів додаються уроки фізкультури, заняття в спортивних гуртках і секціях, походи, прогулянки з елементами рухливих ігор. Дуже корисні ходьба на лижах, гра у баскетбол, волейбол. Займатися окремими видами спорту школярі починають в різному віці, залежно від фізичної підготовки дитини і особливостей того або іншого.